Minggu
Pertama
Tarikh : 16/09/2013
Masa : 10.00 pagi
Masa : 10.00 pagi
Pada pagi ini, kami semua berkumpul
dalam kelas di bilik Seni Lakon Awalan. Kelas Seni Lakon Awalan menggabungkan
kami bersama pelajar minor teater. Kami diberikan pengenalan tentang pelajaran
dan pembelajaran (P&P) mengenai praktikal seni lakon dan Kursus Seni Lakon
yang merujuk kepada konsep melahirkan bakal guru. Segala penerangan yang
diberikan disertakan dengan praktikal sekali bagi menambahkan lagi pemahaman
pelajar mengenai kursus ini. Antara penerangan yang diberikan ialah Rancangan Pelajaran Harian, aktiviti praktikal dalam
lakonan dan Persembahan Akhir Lakonan yang harus diikuti. Penerangan ini dilakukan
oleh Encik Shuradi bersama Puan Haneem.
Selesai
memberi penerangan, kami diberikan satu permainan bersama Pn. Haneem. Permainan
ini digelar ‘merasai aurah’ yang memerlukan konsentrasi para pemain untuk
merasai aurah-aurah di sekelilingnya. Kami duduk dalam satu bulatan, berpegang
tangan, memejam mata dan kemudian menumpukan perhatian pada tangan untuk
merasakan aurah yang dikeluarkan dari tangan. Aurah tersebut bermula dari satu
titik(tangan) ke titik yang lain dan kemudian sampai kepada tangan yang
memulakan. Permainan ini memerlukan keadaan yang sunyi, penuh konsentrasi dan
fokus terhadap aurah yang disampaikan. Akhirnya, Pn. Haneem menerangkan kaitan
antara permainan tersebut dengan lakonan.
Minggu Kedua
Tarikh : 23/09/2013
Masa : 10.00 pagi
Masa : 10.00 pagi
Pada pagi ini, kami telah
diberikan kuliah tentang lakonan. Kuliah dijalankan dalam bilik Seni Lakon.
En.Shuradi telah menerangkan definisi
Lakonan, sejarah lakon, mengenal ruang lakon, mengenal pentas, mengenal medium,
mengenal genre dan mengenal diri dalam lakonan. En.Shuradi juga telah
menerangkan teori Stanislavski tentang empat tahap jenis lakon iaitu jenis
lakon eksploitatif, jenis lakonan lampau amatur, lakonan mekanikal, dan lakonan
representational. Selain itu, teori Stanislavski tentang pembinaan internel dan
external karakter juga telah diterangkan kepada para pelajar. Kuliah ini dapat
membantu saya bersama rakan pelajar yang lain untuk mengenalpasti elemen-elemen
yang disebutkan sekaligus memperkenalkan kami kepada asas di dalam teater dan
juga lakonan.
Selesai kuliah, kami
kemudiannya diberikan lagi permainan yang dipanggil ’unta dan penunggang’.
Permainan ini dibahagikan kepada dua kumpulan untuk berlawan. Dalam permainan
ini, saya telah menjadi unta manakala penunggang pula rakan saya, Anim.
Kumpulan saya telah berjaya memenangi permainan ini. Pada akhir kelas,
Pn.Haneem telah menerangkan kepentingan yang terdapat dalam permainan tersebut.
Permainan ini memerlukan kerjasama yang kuat antara kumpulan, fokus pada pihak
lawan dan cuba mengeluarkan sejumlah tenaga yang ada pada badan. Kelas pada
kali ini memberikan kami banyak ilmu pengetahuan yang baru dalam dunia seni
lakon.
Minggu ketiga
Tarikh : 02/10/2013
Masa : 10.00 pagi
Masa : 10.00 pagi
Pada pagi ini, kami diberikan
penerangan tentang aktiviti-aktiviti Asas Lakonan. Aktiviti ini dimulakan
dengan ice breaking dan brain storming. Kesemua pelajar terlibat
dalam aktiviti ini kerana penting untuk mengetahui asas-asas lakonan. Selesai
melakukan aktiviti tersebut, kami kemudiannya diminta untuk senyap dan
melakukan aktiviti keheningan (relaxation) kerana memerlukan suasana yang
tenang bagi aktiviti ini. Selepas itu, En.Shuradi menunjukkan kami body awareness (posture and movement). Pembelajaran ini penting bagi mendapatkan
posisi badan yang sesuai dan menyediakan para pelajar untuk menggerakkan segala
otot dalam badan. Kami kemudiannya melakukan aktiviti memorazation. Aktiviti ini memerlukan kami untuk mengingati setiap
perkara yang berlaku. Aktiviti ini juga mampu mengajar kami cara menyimpan memori
dalam minda dan mengekalkannya.
Selesai aktiviti ini, kami
kemudiannya diajar tentang penggunaan ruang pentas. Setiap pelakon harus tahu
cara menggunakan ruang pentas agar tidak persembahan tidak kelihatan kosong dan
menarik perhatian penonton. Pada kelas kali ini, kami diajar cara mengatasi
rasa malu, rendah diri, dan gentar semasa melakukan kesempatan. Sebelum
berakhirnya kelas, En.Shuradi telah memberikan kami skrip sebagai tugasan akhir
bagi subjek ini untuk dipersembahkan pada minggu ke empat belas. Pelajar minor
telah mendapat skrip berkumpulan yang menggabungkan mereka semua. Tajuk yang
mereka perolehi ialah Rumah Lama Kampung Baru. Manakala, bagi pelajar major
pula, skrip diberi secara individu dan berkumpulan. Saya telah mendapat skrip
yang bertajuk Laut Lebih Indah Dari Bulan (LLIDB) yang dilakukan secara
monolog.
Minggu
Keempat
Tarikh : 07/10/2013
Masa : 10.00 pagi
Masa : 10.00 pagi
Pada pagi ini, kami diberi
penerangan tentang elemen-elemen penting dalam proses pembinaan lakonan. Elemen
ini penting bagi membantu para pelajar melakonkan skrip mereka termasuk saya.
Kami kemudiannya melakukan aktiviti yang terliat dalam asas-asas lakon seperti
aktiviti concentration and focus, kepekaan
lima deria manusia, dan perasaan (feeling). Dalam aktiviti ini, kami diarah
untuk duduk berjarak dengan rakan lain, menutup mata dan hanya mendengar suara
dari En.Shuradi sahaja. Suasana pada masa itu amat tenang dan gelap kerana
En.Shuradi mahukan kami benar-benar merasa dalam dunia yang diperkataknnya.
Aktiviti ini memerlukan kami fokus dalam pendengaran, konsentrasi terhadap
suara yang keluar dari mulut En.Shuradi serta menggunakan lima deria rasa kami
hanya dengan menggunakan minda dan otak.
Selesai melakukan aktiviti ini,
En.Shuradi menanyakan perasaan kami semua semasa melakukan aktiviti tersebut.
Kesemua pelajar merasa tenang dan konsentrasi dalam aktiviti ini. Selesai
sahaja, kami kemudiannya diberi peneragan tentang kaitan aktiviti pada hari ini
dengan skrip yang kami peroleh. Setiap skrip yang diperoleh perlu dipersembahkan
secara konsisten dan tenang agar mampu memberikan persembahan yang menarik.
Kami kemudiannya diberi masa untuk menganalisis semula skrip yang diperolehi.
Minggu
Kelima
Tarikh : 14/102013
Masa : 10.00 pagi
Masa : 10.00 pagi
Pada
kuliah pagi ini, kami diberi penerangan tentang teori lakonan Stanislavski.
Stanis yang merupakan salah satu tokoh dalam bidang lakonan telah memberi teori
tentang lakonan. Kami telah diberi penerangan tentang cara mengetahui
perwatakan watak, sejarah, jalan cerita dan proses menganalisis skrip. Kami
telah diajar tentang menggunakan teknik Stanis seperti teknik magic if, dan teknik imaginasi.
En.Shuradi
mahukan kami berlatih dengan skrip yang telah diberi dengan menggunakan teknik
Stanislavski dalam lakonan kami kemudiannya mengadaptasi lakonan tersebut.
Sebelum melakukan latihan, saya tidak memahami jalan cerita tentang skrip yang
saya perolehi. Setelah mendapat penerangan dari En.Shuradi tentang teknik
Stanislavski, saya telah mendapat ilmu cara menganalisis skrip yang saya dapat
kemudian melakukan proses latihan seperti yang dikehendaki pensyarah. Kami
akhirnya mampu mancari sejarah perwatakan dalam skrip masing-masing dengan
menggunakan teknik Stanislavski.
Minggu Keenam
Tarikh : 21/10/2013
Masa : 10.00 pagi
Pada
pagi ini, kami diberi penerangan tentang sambungan teknik Stanislavski iaitu
teknik kebenaran dan kepercayaan, ritma dan tempo dan teknik konsentrasi dan
tumpuan. Teknik kebenaran dan kepercayaan adalah teknik bagaimana pelakon cuba
meletakkan kebenaran dan mendapat kepercayaan daripada penonton kerana dunia
sebenar pelakon dan dunia lakonannya adalah berbeza. Sebagai contoh, skrip yang
saya perolehi berkisar tentang seorang isteri yang menghadapi konflik dengan
suaminya. Nama isteri tersebut ialah Bulan manakala Laut adalah nama suaminya.
Untuk memasuki dunia Bulan sememangnya perkara yang sukar bagi saya kerana saya
tidak mengetahui apa-apa tentang perkara yang dialami Bulan. Tetapi, dengan
menggunakan teknik Stanislavski serta proses penganalisian, saya memahami serba
sedikit tentang dunia Bulan dan cuba merasai perasaan Bulan.
En.Shuradi
juga telah menerangkan serba sedikit jalan cerita LLIDB. Penerangan ini telah
meningkatkan pengetahuan saya bagi mendapatkan perasaan sebenar watak. Pada
23/10/2013, saya telah berlatih dengan Pn.Haneem pada waktu malam di bilik seni
lakon. Pn.Haneem meminta kami untuk menyenaraikan biodata watak dan cuba
mengadaptasikan segala perwatakan watak dalam diri kami. Pada tarikh
26&27/10/2013, En.Shuradi telah mengarahkan semua pelajar major teater
untuk berkampung di fakulti bagi melakukan proses latihan. Latihan pada kali
ini telah meningkatkan pengetahuan kami semua mengenai skrip yang diperoleh.
Minggu Ketujuh
Tarikh : 28/10/2013
Masa : 10.00 pagi
Masa : 10.00 pagi
Pagi ini
kami diajar satu lagi teknik Stanislavski iaitu
teknik ’memory recall’. Teknik
ini adalah cara pelajar mengadakan
lakonan berdasarkan petikan dari sesuatu peristiwa, tragedi dan iklan semasa dan mengadakan
lakonan melalui insiden masa lalu. Melalui teknik ini, kami boleh mengadaptasi sesuatu perkara lepas dengan
mengimitasi semula peristiwa tersebut sebagai satu persediaan memakai watak di
dalam lakonan. Ianya akan meningkatkan daya imaginasi dan kreativiti pelajar.
Selesai
kuliah, kami melakukan latihan bersama pensyarah yang telah ditetapkan. Saya
bersama beberapa pelajar yang lain berlatih bersama Pn.Haneem untuk latihan
kali ini. Dalam latihan kali ini, Pn.Haneem telah mengajar kami pelbagai
ekspresi dan emosi bagi menudahkan kami berlatih. Latihan dari segi fizikal
juga telah dilakukan. Pada hari ini, saya telah mendapat pelbagai pengetahuan
tentang lakonan serta cara hendak mengolahkan perwatakan Bulan dalam diri saya
walaupun belum mencapai tahap yang sempurna.
Minggu Kelapan
Tarikh : 04/11/2013
Masa : 10.00 pagi
Masa : 10.00 pagi
Dalam
kelas kali ini, En.Shuradi telah memberi kami latihan yang berkaitan dengan
emosi, suara dan ekspresi muka. Pelbagai emosi yang telah dilontarkan seperti
emosi marah, gembira, sedih dan kecewa. Kesemua latihan tersebut berkaitan
dengan lakonan kerana setiap pergerakan memainkan peranan yang penting bagi
menunjukkan persembahan yang menarik. Latihan pada kali ini membantu saya untuk
mendapatkan emosi dan ekspresi yang sesuai dalam lakonan saya. Selain itu, pada tahap ini juga, pelajar telah berupaya membina
keyakinan diri dengan membuat persembahan improvisasi di depan khalayak ramai
bagi menilai observasi yang dilakukan dari tindak tanduk lakonan yang
menyakinkan ataupun sebaliknya.
Pada
waktu malam, saya bersama seorang lagi rakan saya melakukan latihan di rumah
Pn.Haneem. latianh ini berlangsung sehingga pukul 12.00 tengah malam. Walaupun
lewat, tapi saya merasa puas kerana latihan ini telah memberi banyak tunjuk
ajar kepada saya bagi mendapatkan kehidupan watak Bulan ke dalam diri saya.
Pn.Haneem juga telah meminta saya bersama rakan saya untuk menyediakan prop
yang diperlukan semasa latihan yang seterusnya.
Minggu Kesembilan
Tarikh : 11/11/2013
Masa : 10.00 pagi
Masa : 10.00 pagi
Pada
pagi ini, kami melakukan latihan sama seperti minggu kelapan. Latihan pada kali
ini adalah untuk meningkatkan lagi mutu lakonan. Selesai melakukan latihan,
En.Shuradi, Pn.Haneem bersama beberapa pelajar telah berbincang untuk
menyediakan jadual pada hari persembahan. Persembahan tersebut akan berlangsung
selama seminggu termasuk dengan persembaha dari budak minor serta major.
Minggu kesepuluh
Tarikh : 18/11/2013
Masa : 10.00 pagi
Masa : 10.00 pagi
Pada
pagi ini, kami telah diajar tentang subteks iaitu perkara yang tidak dalam teks
tetapi diolah sendiri oleh pelajar berdasarkan watak dan perwatakan dalam
skrip. Kami telah diajar cara mengucapkan dialog dengan pemahaman yang kritis
dan mempersembahkan latihan tersebut. Latihan ini membantu pelajar untuk mahir
dalam menganalisa skrip dan
mengaplikasikan permahaman subteks ke dalam bentuk ucapan sebenar.
Minggu Kesebelas
Tarikh : 25/11/2013
Masa : 10.00 pagi
Masa : 10.00 pagi
Pada
pagi ini, kami diberi penerangan tentang latihan yang telah dilakukan selama
ini. En.Shuradi telah membantu kami dalam meningkatkan mutu latihan serta cara
melontarkan dialog dengan cara yang paling tepat berdasarkan ekspresi muka.
Kami juga melakukan persembahan individu berdasarkan kreaviti yang lahir dari
kepelbagaian aktiviti-aktiviti yang telah dijalankan. Latihan lakonan dan
amalan berdasarkan hafalan puisi, monolog ataupun aktiviti-aktiviti yang
berkaitan dan terpilih. Pada hari ini, persediaan para pelajar
diuji untuk menghadapi realiti lakonan sebagai seorang pelakon yang boleh
memegang apa jua watak. Ini merupakan satu persiapan diri kami sebagai seorang
guru untuk menghadapi apa jua situasi yang boleh diatasi dengan penuh
pendekatan berdasarkan latihan yang telah berlangsung selama ini.
Persediaan ini penting bagi
menyiapkan diri kami menghadapi segala ujian yang bakal dihadapi. Malahan, saya
merasa yakin dengan keadaan diri saya setelah diberi tunjuk ajar oleh beberapa
orang pensyarah. Walaupun tahap keyakinan belum mencapai 100%, namun saya dapat
merasakan perubahan dalam diri saya serta latihan lakonan saya. Ini menunjukkan
segala teknik Stanislavski serta latihan dari pensyarah telah membantu dalam
meningkatkan mutu lakonan saya bersama rakan yang lain.
Minggu
Kedua belas
Tarikh : 02/12/2013
Masa : 11.00 pagi
Masa : 11.00 pagi
Pada
pagi ini, kami melakukan latihan seperti biasa bagi menyiapkan diri sebelum
persembahan. Pn.Haneem telah meminta saya bersama rakan yang lain untuk
menyediakan segala prop dan kostum yang diperlukan dalam latihan untuk sesi
fotografi. Keesokan harinya, sesi fotografi telah berlangsung dari pagi
sehingga petang. Sesi ini adalah untuk poster persembahan kami. Bagi latihan
yang seterusnya, kami diberi arahan untuk menyediakan segala peralatan yang
diperlukan untuk persembahan. Penyediaan
merangkumi penglibatan keseluruhan tenaga produksi untuk
satu persembahan yang mantap dan bersesuaian dengan keseluruhan kandungan
kursus.
Minggu Ketiga belas
Tarikh : 09/12/2013
Masa : 11.00pagi
Masa : 11.00pagi
Pada
minggu ini, latihan berjalan seperti biasa. Segala perbincangan telah dilakukan
untuk menyiapkan projek akhir. Segala peralatan seperti set dan prop telah
disediakan. Para pelajar juga telah menyiapkan diri untuk melakukan persembahan
yang bakal tiba. Produksi ini berjalan dengan lancar sepanjang hari dengan
bantuan En.Shuradi dan Pn.Haneem.
Minggu Keempat belas
Tarikh : 16/12/2013
Masa : 10.00 pagi
Masa : 10.00 pagi
Pada
hari ini, kami akan mempersembahkan segala hasil latihan kami yang telah
berlaku sepanjang minggu sebelum ini. En.Shuradi bersama Pn.Haneem akan menilai
persembahan kami berdasarkan persembahan yang dilakukan. Persembahan bermula
pada 16-20 Disember 2013, masa 8.00-10.30 malam, bertempat di Panggung Budaya,
Fakulti Muzik dan Seni Persembahan, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Pada
persembahan ini, pelajar boleh
mengaplikasikan pengetahuan, kemahiran dan meluahkan ekspresi melalui lakonan
yang dipersembahkan. Saya telah melakukan persembahan pada tarikh 19 Disember
2013, persembahan yang keempat. Pada akhir persembahan, saya merasa puas hati
dengan persembahan saya kerana segala penat lelah kami telah berakhir dengan
kegembiraan. Terima kasih diucapkan kepada pensyarah kami, Encik Nor Shuradi
bin Nor Hashim bersama Puan Haneem binti Said atas tunjuk ajar yang telah
diberikan selama ini. Tunjuk ajar anda akan saya ingati sampai bila-bila.
Semoga Allah SWT merahmati anda. Aminnn. . . .
No comments:
Post a Comment