1.0 Pengenalan
Blog ini merupakan salah satu kerja kursus yang diarah oleh Encik Nor Shuradi bin Ibrahim, pensyarah ATP3013 Seni Lakon Awalan, Fakulti Muzik dan Seni Persembahan, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Beliau mengarahkan setiap pelajar ISM Seni Persembahan Teater menulis tentang teknik lakonan tokoh Stanislavski dan Bertolt Bercht yang telah dipelajari dalam kelas. Setiap tokoh mempunyai pandangan
atau falsafah tersendiri dalam bidang dunia lakonan. Walaupun terdapat
perbezaan antara mereka, namun kesemuanya adalah untuk menambahkan ilmu
pengetahuan tentang mencorakkan gaya lakonan. Tokoh seperti Stanislavski dan
Bertolt Bercht merupakan tokoh yang terkenal dengan falsafah mereka dalam dunia
lakonan.
2.0
Stanislavski
Stanis menegaskan bahawa
pelakon mesti balik semula
ke kehidupan biasa dan benar-benar memerhatikannya.
Prinsip teknik lakonan Stanis ialah semulajadi dan mengesankan rasa kebenaran. Beliau menentang lakonan yang
melampau dan diperbesarkan-besarkan. Kejayaan Stanis tertakluk kepada fikiran logiknya,
pemerhatiannya yang tajam, ketegasannya terhadap pelakon dan minatnya
yang mendalam terhadap lakonan. Beliau telah menerangkan beberapa teknik yang
digunakan dalam lakonan.
2.1.1
Perkataan “Magic If”
Stanislavski
tidak
mempercayai bahawa seseorang pelakon itu akan mempercayai seikhlas-ikhlasnya terhadap
kebenaran-kebenaran peristiwa dan realiti-realiti peristiwa yang
berlaku di atas pentas, tetapi beliau berkata bahawa
seseorang pelakon itu boleh
percaya terhadap beberapa
kemungkinan sesuatu peristiwa. Seseorang pelakon cuma harus
dan perlu mencuba menjawab
beberapa soalan seperti menetapkan sesuatu persoalan dalam
dirinya tentang perwatakan. Sebagai contoh, apabila seorang pelakon ditugaskan
untuk melakonkan watak seorang ibu tua, pelakon perlu bertanya kepada dirinya
seperti, “ bagaimana kalau aku menjadi
seorang ibu tua? Bagaimana perasaan seorang ibu? Bagaimana perlakuannya?
Bagaimana...bagaimana...bagaimana...”. Bagi seorang pelakon, dia tidak
perlu memaksa dirinya untuk mempercayai bahawa dia adalah manusia yang
dilakonkannya, tetapi cukuplah dia mengetahui segala pengalaman tentang
lakonannya. Perkataan ‘if’ dapat membantu pelakon untuk meransang segala
permasalahan yang berlaku dalam dirinya serta watak yang dimainkannya. Ini bermakna aksi-aksi yang logikal yang ditangani
dengan tepat akan merangsangkan mechanisma emosi dalaman.
2.1.2 Situasi sedia ada
Situasi
sedia
ada meliputi plot drama,
zaman waktu lakonan tersebut, waktu
dan tempat berlakunya lakonan atau persembahan, liku-liku kehidupan, hubungan pelakon
dan pengarah, peralatan,
prop dan set, tatacahaya, kesan bunyi atau apa sahaja yang dilalui oleh pelakon ketika
memainkan peranan pada
watak yang bakal dimainkannya.
Dalam hubungan ini, Stanislavsky percaya tingkahlaku psikologikal dan fizikal
seseorang
bergantung kepada pengaruh luar persekitarannya
dan sesuatu persembahan itu
menjelaskan apa yang dilakukan oleh seseorang pelakon itu di dalam situasi sedia yang tersedia.
Sehubungan
dengan itu, seseorang pelakon haruslah berhubung dengan persekitaran drama itu sehingga wataknya
seiring dengan diri pelakon atau menjadi sebahagian daripadanya.
2.1.3 Imaginasi
Imaginasi atau membayangkan kehidupan watak perlu
dilakukan berikutan penulis skrip kurang memperjelaskan masa silam dan masa depan watak-wataknya dan kurang memberi
perincian kehidupan masa kini watak-watak tersebut. Imaginasi ini mampu membantu
seseorang pelakon untuk
melengkapkan biografi atau biodata wataknya dari awal hingga akhir di dalam mindanya.
Ini bermakna melalui latihan teknik imaginasi atau
membayangkan, seseorang
pelakon dapat mengetahui atau merasakan bagaimana watak itu
digerakkan, apa yang mempengaruhi
tingkahlakunya,
apa yang diperlukannya,
bagaimana masa depannya sehingga akhirnya memberi lebih maklumat terhadap kehidupan masa kini watak dan akan
memberikan pelakon
perspektif dan perasaan serta pergerakan di dalam peranannya. Imiginasi yang banyak
akan membantu seseorang pelakon semasa pelakon cuba mentafsirkan seiap baris-baris dialog dan mampu mengisinya dengan
makna-makna yang tersirat atau lebih tepat memahami subteksnya. Apa yang
disimpulkan di sini,
baris-baris dialog yang dihasilkan oleh penulis adalah tidak tidak bernyawa dan kaku,
berubah sehinggalah seseorang pelakon berupaya menganalisa dan menampilkan keluar
maksud yang dikehendaki oleh penulis. Sekiranya para pelakon mempraktikkan latihan daya
imiginasi atau kuasa bayangan,
mereka akan menemui makna yang menarik di sebalik perkataan yang terucap.
Di samping itu, intonasinya
juga akan menjadi lebih menarik dan ekspresif mengikut dialog
dalam teks.
2.1.4 Konsentrasi tumpuan
Menurut Stanislavsky, beliau
yakin bahawa teknik
konsentrasi yang diamalkan oleh para pelakon merupakan kunci untuk mencapai
suasana
kreatif dan cantik di atas pentas. Tambahan beliau lagi, berdasarkan kepada peraturan
sainstifik, seorang pelakon
harus memberi tumpuan perhatian yang sepenuhnya kepada objek-objek pentas seberapa menarik
untuk menghindarkan faktor-faktor gangguan di atas pentas. Walaubagaimana
pun seseorang pelakon itu
tidak semestinya melupai penontonnya. Stanislavsky percaya
sekiranya pelakon itu
cuba merasakan dirinya berada bersendirian
di atas pentas, percaya tidak
nampak sesiapa atau mendengar apa-apa di kalangan penonton, ia adalah
bercanggah dengan seni lakonan.
Baginya penonton juga amat penting di dalam sesuatu persembahan
lakonan kerana mereka juga terlibat dalam
menjadi saksi terhadap jalan cerita atau persembahan yang disampaikan. Jelas beliau perlunya
seseorang pelakon tersebut untuk tidak merasa takut, sentiasa
merasa tenang, sentiasa menghilangkan rasa bimbang dan apa saja yang mengganggu kreativiti pergerakan
pentas bagi mencapai kepercayaan awam. Oleh demikian, hal ini tidak mustahil
direalisasikan sekiranya pelakon itu mampu memberi tumpuan yang maksima terhadap aksi fizikal dan terhadap kesemua lakonan yang mampu diimiginasinya
di sekelilingnya.
Stanislavski percaya pemikiran yang tepat dan aksi fizikal yang
cantik akan mengekalkan tumpuan pelakon. Tumpuan yang benar-benar konsentrasi bergantung kepada pengendalian
aksi fizikal yang tersusun. Stanislavksy
telah menjelaskan
bahawa apabila pelakon merasai
daya tumpuannya mulai terganggu, mereka harus menukarkan
tumpuannya terus kepada sesuatu objek di hadapan. Apabila hasil penumpuan tercapai semula, seseorang
pelakon itu perlulah memberikan tumpuan bermula
dari ruang kecil, kemudian ruang sederhana dan
seterusnya ke ruang sepenuhnya sehingga kembali kepada dunia
lakonannya.
2.1.5
Kebenaran dan Kepercayaan
Kebenaran di atas pentas adalah
berbeza dengan kebenaran dalam sesebuah kehidupan
nyata. Di atas pentas drama, tiada sebarang kebenaran fakta-fakta atau peristiwa-peristiwa kerana semuanya
adalah rekaan pelakon. Sehubungan itu, dalam
mengekalkan daya kepercayaan dan kebenaran di atas pentas, seseorang
pelakon itu tidak perlu menggunakan daya pukau atau memaksa diri mereka memasuki ruang halusinasi
untuk mendapatkan kebenaran.
Oleh itu, kepercayaan bermakna seseorang pelakon itu mengandaikan bahawa benda-benda atau
manusia seolah-olahnya mereka benda dan manusia dan akhirnya apa yang dikehendakinya akan
juga menyamai apa yang dipercayai atau dirasai oleh penonton.
Latihan yang berterusan mampu membantu pelakon untuk mendapatkan kebenaran dan
kepercayaan tersebut.
2.1.6
Hubungan Emosi atau Spiritual
Seorang pelakon perlu menyerap apa yang diperkatakan
oleh pelakon lain, iaitu melalui
perkataan-perkataan mereka, melalui aksi-aksi mereka, dan
melalui pemikiran-pemikiran
mereka, seolah-olah pelakon
itu baru pertama kali mendengarnya. Akhirnya sewaktu
cuba mempengaruhi
pelakon lain, iaitu cuba mencapai kesan fizikal yang
tepat (contohnya ekspresi senyuman), azamnya
akan menjadi lebih kuat,
imiginasinya akan terangsang dan penumpuannya akan
menjadi tajam dan pelakon tersebut akan mencapai perhubungan yang mantap dengan pelakon
yang lain. Perlakuan mendengar dan memahami apa yang seorang pelakon
katakan kepada pelakon lain dan juga memastikan apa
yang diperkatakan
hendaklah didengar dan difahami bagi mencapai hubungan
emosi atau spiritual.
Akhirnya perkara ini menunjukkan bahawa
berlakunya proses saling
pengaruh-mempengaruhi
dalam kalangan para pelakon tersebut sewaktu
persembahan berlangsung.
2.1.7 Tempo dan Ritma
Menurut Stanislavsky, tempo dan ritma
merupakan syarat penting untuk menghasilkan penumpuan dan
kebenaran dalam dalam
melaksanakan aksi-aksi fizikal. Beliau berpendapat dalam
kehidupan setiap minit mempunyai manusia mempunyai tempo(kelajuan) dan ritma (intensiti
pengalaman yang berubah-ubah) sama ada baik atau tidaki dalam atau diluar
jangkaan kita. Oleh itu, Stanislavsky percaya setiap
perkataan, setiap fakta atau peristiwa berlaku di dalam tempo
dan ritma yang bersesuaian.
Sebagai contoh, pergerakan
pergi ke tempat belajar dan balik dari tempat belajar
mempunyai tempo dan ritma yang berbeza sekiranya melihat hiruk-pikuk kesesakan jalanraya atau menyaksikan
kemalangan jalan-raya (maksudkan peristiwa yang bakal ditemui
dan ditempohi dalam peristiwa
itu). Oleh itu setiap aksi-aksi di atas pentas harus
mempunyai kesatuan tempo dan ritma
yang diperlukan seperti di dalam kehidupan realiti. Ringkasnya, Stanislavsky
menjelaskan di dalam diri individu itu, terdapat ritma yang mempunyai kebenaran
yang sebenar. Oleh itu, Stanislavsky menyarankan bahawa setiap pelakon itu
perlu mencari dan merasakan kebenaran ritma yang digalurkan melalui
kepercayaannya terhadap watak itu. Ini penting di dalam memberikan kepastian terhadap kebenaran pada peranan yang bakal
pelakon itu dukungi.
2.1.8
Adaptasi
Menurut Stanislavsky,
adaptasi merupakan kaedah untuk mengatasi halangan
fizikal dalam usaha untuk mencapai
matlamat atau objektif lakonan.
Stanislavsky menegaskan apabila seseorang pelakon itu mempunyai matlamat di dalam mindanya dan
setelah mentafsirkan individu-individu yang akan dihadapinya, seorang
pelakon itu harus memikirkan soal adaptasi
pula. Adaptasi dilakukan dengan menggabungkan beberapa persoalan seperti ‘apa’,
‘mengapa’, dan ‘bagaimana’ bagi mendapatkan perhatian yang sepenuhnya dalam
lakonan. Sebagai contoh, ‘apa yang perlu
aku lakukan?’ ‘mengapa aku perlu lakukan?’ dan ‘bagaimana hendak aku lakukan?’. Suasana kehidupan yang baru, atmosfera yang baru, dan waktu memerlukan adaptasi yang bersesuaian. Adaptasi yang
bercanggah dan diluar dugaan adalah sesuatu yang menarik kerana
pelakon berjaya mencorak lakonan tersebut. justeru, pelakon perlu mengetahui
tujuan lakonan yang akan dipersembahkan serta memberikan aksi yang penuh
konsentrasi dan menarik.
2.1.9
‘Memory Recall’
Pengalaman
seorang pelakon di atas
pentas berbeza dengan pengalaman di dalam kehidupan mereka secara realiti.
Perbezaannya berdasarkan hakikat bahawa pelakon berada di atas pentas
bertindak melakukan perwatakan watak dan juga pelakon yang mencipta perwatakan. Pengalaman pelakon
bersama watak yang dimainkan perlu saling mempergaruhi di antara satu sama lain. Menurut Stanislavsky,
pengalaman pelakon perlu ditukar dan dimasukkan ke
dalam diri perwatakan watak serta perlu jujur kerana pelakon mewakili pengalaman watak yang
didukung dan mempunyai penglibatan yang mendalam
sewaktu dipentaskan dan menyamai gambaran imej-imej manusia seperti di alam realiti. Sehubungan dengan
itu, Stanislavsky percaya kualiti persembahan pelakon bergantung
kepada peratus kejujuran
pengalaman (truthful experiences). Namun begitu kualiti pengalaman di atas
pentas berubah, kepada “poectic
reflection of life experience”. Pelakon juga perlu
menyedari pengalaman di atas pentas dan
di dalam kehidupan yang nyata agar pelakon tidak terperangkap dalam
lakonannya. Sekiranya pelakon menghayati dan memahami perwatakan watak, pelakon
mampu membawa persembahan yang menarik dan menampakkan kebenaran tersebut.
3.0 Bertolt Bercht
Bertolt
Bercht merupakan seorang
penulis drama, pemuisi dan pengarah teater yang sangat berpengaruh pada abad
ke-20. Beliau telah menulis beberapa idea tentang persembahan lakonan atau
teater sepanjang perjalanan hidupnya. Idea yang dikemukakan oleh beliau
bertentangan dengan idea yang ditetapkan oleh Stanislavski. Idea ini dipanggil
‘Teater Epik’. Ini menunjukkan bahawa beliau tidak bersetuju dengan pandangan
Stanislavski yang mahukan peonton memasuki dunia pelakon. Bagi beliau, segala
persembahan yang dilakukan perlu mempunyai tujuan dan memberikan ilmu
pengetahuan atau pendidikan kepada penonton. Malah, bukan setakat ilmu, tetapi
beliau tidak mahu penonton memasuki alam lakonan pelakon sebaliknya mempercayai
bahawa persembahan yang dilakukan hanyalah persembahan sahaja dan tidak perlu
menghayati perasaan pelakon di atas pentas. Brecht telah menetapkan beberapa
kaedah bagi mempengaruhi pemikiran manusia dalam bidang lakonan.
3.1.1 Verfremdungseffekt
Verfremdungseffekt yang diterjemahkan dalam
bahasa Inggeris sebagai "alienation effect” ataupun kesan pengasingan
ialah penonton diasingkan daripada persembahan yang dipertontonkan. Tujuan
sesebuah pementasan dijalankan adalah untuk mempersembahkan idea-idea dan
penonton harus membuat penilaian terhadap idea-idea tersebut. Oleh itu,
sesebuah pementasan yang dilakukan tidak boleh menyebabkan penonton hanyut
dengan emosi yang dipaparkan dalam sesebuah pementasan. Sebaliknya, Brecht
menjelaskan bahawa para penonton perlu sedar bahawa mereka sedang menonton
sebuah pementasan dan tidak perlu beremosi sebaliknya berfikir secara kritikal
akan mesej yang ingin disampaikan dalam pementasan itu dan melaksanakan
perubahan apabila keluar dari pementasan itu. Penonton juga perlu diberi
pengetahuan dalam setiap persembahan agar dapat memberikan pendidikan kepada
penonton dan bukannya persembahan yang kosong sahaja.
3.1.2 Historification (Pensejarahan)
Brecht mengalienasi penonton dengan meletakkan
babak-babak pementasannya dalam latar masa lampau. Sebagai contoh,
pementasan Mother Courage and Her
Children disetkan dalam latar masa abad ke-17 (pementasan tersebut
ditulis pada 1938, disunting kembali pada 1940 dan dipentaskan pada 1941).
Dengan cara ini, penonton akan lebih dialienasi memandangkan mereka tidak biasa
dengan latar masa lampau tersebut.
3.1.3 Allegorical
Allegorical adalah
penggunaan simbol-simbol dalam menjelaskan isi kandungan atau dilema dalam
sesebuah pementasan. Teknik ini diguna dalam pementasan Rise and Fall of the City of Mahagonn. Dengan menggunakan teknik
ini, penonton akan dialienasi oleh simbol-simbol yang akan menyebabkan mereka
berfikir akan makna yang terdapat dalam simbol-simbol tersebut.
3.1.4 Pseudo-foreign
Pseudo-foreign ialah adaptasi daripada teater-teater
luar yang setentunya berbeza budayanya daripada budaya audiens.Contoh pementasan
yang menggunakan teknik ini ialah The
Good Person of Sezuan.
3.1.5 Gestus
Gestus ialah apa sahaja pergerakan yang dilakukan oleh
seseorang pelakon dalam lakonan bagi menggambarkan keadaan sesebuah watak
berdasarkan teks. Gestus boleh menerangkan keadaan pelakon tanpa
memerlukan pelakon menunjukkan emosi dan boleh menyebabkan penonton teralienasi
daripada pementasan dan mengelakkan mereka daripada menjadi emosional.
3.1.6 Teknik lain
Teknik lain yang digunakan adalah:
1.) Penggunaan kapsyen yang dipancarkan di pentas bagi
menjelaskan apa yang akan berlaku dalam babak seterusnya.
2.) Teknik gangguan oleh narrator yang menjelaskan apa yang berlaku dan
memprovokasi penonton.
3.) Teknik di mana pelakon menanyakan secara langsung
kepada penonton.
4.) Penonton dibiarkan untuk menyelesaikan sendiri
pengakhiran teater dan penonton dibiarkan untuk berfikir.
5.) Teknik muzik yang berbeza dari emosi dalam sesebuah
babak.
No comments:
Post a Comment