UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS
KERJA
KURSUS KUMPULAN
AA06- ISM SENI PERSEMBAHAN TEATER
AA06- ISM SENI PERSEMBAHAN TEATER
ATP
3013 SENI LAKON AWALAN
“
TEKNIK LAKONAN “
NAMA
AHLI KUMPULAN :
JUNAINI
BINTI BELUTU
D20131062773
D20131062773
NURUL
TASNIM ATHIRAH BINTI TAJUDDIN
D20131062790
D20131062790
NAMA
PENSYARAH :
ENCIK
NOR SHURADI BIN NOR HASHIM
FAKULTI
MUZIK DAN SENI PERSEMBAHAN
UNIVERSITI
PENDIDIKAN SULTAN IDRIS
1.0 Pengenalan
Sebagai seorang
pelakon, teknik-teknik lakonan amat penting untuk diketahui bagi memantapkan
lagi gaya lakonan tersebut. Kerja kursus ini dilakukan oleh Junaini binti Belutu bersama Nurul Tasnim Athirah binti Tajuddin, pelajar major ISM Seni Persembahan Teater, Universiti Pendidikan Sultan Idris atas arahan pensyarah kami, Encik Nor Shuradi Bin Nor Hashim, Universiti Perndidikan Sultan Idris, akan menerangkan beberapa teknik
lakonan yang dikutip melalui beberapa buah buku untuk dijadikan panduan para
pelakon. Kebanyakan teknik yang dipertonjolkan adalah teknik dari seorang tokoh
lakonan iaitu Stanislavsky. Stanis merupakan seorang tokoh yang menerangkan
banyak kaedah yang diperlukan untuk menjadi seorang pelakon yang hebat. Banyak
kaedah beliau yang digunakan dalam pembelajaran masa kini sama ada di peringkat
sekolah ataupun peringkat antarabangsa.
Seorang pelakon juga sebenarnya
boleh mencipta sendiri teknik atau kaedah lakonan mengikut kreativiti sendiri.
Penciptaan ini boleh meluaskan lagi pembelajaran dan pengetahuan pelakon bagi
menyiapkan diri untuk menjadi seorang pelakon yang hebat. Di samping itu, kerja
kursus ini boleh menjadi panduan kepada pelakon untuk belajar dan menambahkan
ilmu pengetahuan mengenai teknik-teknik lakonan.
2.0 Dilemma pelakon.
Menurut W.J.Mayhead seseorang pelakon
memerlukan dilemma untuk melakonkan sesuatu watak. Dilemma ini akan dapat
menghidupkan watak. Sama seperti dalam teknik Stanislavsky ‘memory recall’. Hal
ini akan memberikan rangsangan kepada pelakon supaya lebih dekat dengan watak.
Apabila pelakon memahami sesuatu karakter yang dibawa, dia akan mudah untuk
berkomunikasi dan menyampaikan sesuatu kepada penonton. Pelakon dan penonton
mesti mempunyai hubungan antara satu dengan lain. Dengan cara ini penonton akan
dapat memahami, mendengar dan mesej yang
disampaikan oleh pelakon dalam lakonan tersebut. Pelakon perlu berkomunikasi di
sepanjang lakonannya melalui perasaan, emosi, perkataan, pergerakan fizikal dan
juga pemikirannya
Dilemma juga
merupakan satu teknik dalam lakonan. Setiap orang mempunyai dilemma. Dilemma
yang seseorang alami mungkin juga pernah dialami oleh orang lain. Jadi tidak
mustahil untuk memasukkan dilemma dalam sesebuah watak oleh pelakon. Selain
itu, pelakon juga perlu tahu untuk mencipta ilusi yang realiti dan benar.
Perwatakannya juga perlu semula jadi dan
tidak dibuat-buat.
3.0 Pergerakan
Pergerakan merupakan satu perkara yang penting dalam lakonan. Pergerakan
melibatkan tubuh badan, kepala, otot dan sebagainya yang menjadi instrument dalam
lakonan. Pergerakan dalam lakonan mempunyai makna dan maksud tersendiri.
Pergerakan juga merupakan bisnes dalam lakonan supaya pelakon tidak kelihatan
kaku dan bosan di atas pentas. Menurut M.J. Mayhead pergerakan bukanlah sesuatu
yang dipaksa untuk pelakon tetapi ia adalah syarat di dalam drama dan juga
ruang lakon iaitu semasa di atas pentas.
Di dalam teknik Stanislasky, ‘given circumstance’ juga
terdapat tentang pergerakan. Pelakon
perlu tahu tingkah laku psikolgi dan fizikalnya. Hal ini kerana tingkah
laki dan fizikal seseorang
tertakluk kepada pengaruh luaran persekitarannya dan sesuatu aksi itu
menjelaskan apa yang dilakukan oleh seseorang karektor itu di dalam situasi
sedia yang tersedia. Sehubungan dengan itu, seseorang aktor haruslah
berkompromi dengan persekitaran drama itu sehingga wataknya bersebati dengan
beliau yakni menjadi sebahagian daripadanya.
4.0 ‘Entrance’
‘Entrance’ bermaksud pelakon harus masuk ke dalam dunia lakonan
tersebut. Dia perlu menganalisis, memahami dan tahu tentang latar belakang
watak yang dibawa. Pelakon perlu tahu ke mana dia harus pergi dan bagaimana
untuk dia sampai ke sana. Pelakon akan tahu pelbagai konflik dan masalah yang
dihadapi oleh watak. Secara tidak langsung emosi, perasaan,tingkah laku,
pergerakan fizikal, dan pemikirannya juga sebati dengan karekter yang dibawa. Pelakon
juga perlu melakukan lakonan secara realistik supaya penonton dapat mersai apa
yang dirasakan oleh watak. Dalam imaginasi iaitu teknik Stanislavsky, imaginasi
boleh dikaitkan dengan entrance. Pelakon perlu membayangkan dirinya dalam watak
tersebut. Dia harus melahirkan apa yang dirasakan oleh watak dalam skrip
tersebut.
Selain itu, pelakon juga akan dapat mentafsir setiap baris dalam
dialog dan mampu mengisinya dengan makna yang tersirat atau lebih memahami
subteks melalui imaginasi. Pertuturan dan nada mereka juga akan menjadi lebih
baik kerana mereka sudah menyelami emosi dan perasaan watak. Setiap perkataan
atau dialog yang terdapat dalam skrip kaku dan tidak membawa apa-apa makna.
Oleh itu, pelakon perlu menjadikannya hidup dan member maksud di dalamnya.
5.0 Kelebihan untuk melihat
Selain pergerakan dan imaginasi, seorang pelakon juga perlu
memiliki kemahiran untuk melihat.di perlu melihat semua perkara dalam lakonan.
Pelakon perlu melihat lakonan daripada pelbagai sudut. Dia perlu lebih peka dan
belajar untuk memahami keadaan di persekitaran. Di atas pentas seseorang
pelakon perlu melihat ruang untuk mencipta kreativiti dan suasana yang dramatik
supaya menarik minat penonton untuk melihat. Pelakon perlu bijak dalam mencari
ruang untuknya bergerak, mencari identiti,
berimaginasi dan melihat kebenaran. Tetapi pelakon tidak boleh memaksa
diri untuk melakukannya kerana ia akan menampakkan dirinya sedang berpura-pura
untuk melakukannya. Penonton juga akan sedar lakonanannya itu.
Stanislavsky juga mengatakan bahawa seserang pelakon perlu
belajar melihat, mendengar dan memikirkan secara baru kerana sewaktu di pentas
dan berhadapan dengan penonton, pelakon akan menjadi kaku. Oleh itu, pelakon
bersifat semula jadi supaya tidak kelihatan kaku. Tumpuan yang sepenuhnya juga
diperlukan supaya tidak menjejaskan persembahannya dan mengubah perhatian
penonton daripadanya. Tumpuan boleh dibahagikan kepada beberapa segi iaitu
tumpuan kepada ruang lakon, objek atau props yang digunakan, dialog dan
pergerakan fizikalnya.
6.0 Melatih
bakat
Setiap pelakon mempunyai bakat yang
tersendiri. Bagi mengasah bakat yang ada, seorang pelakon perlu melatih diri
untuk bekerja menjadi pelakon yang hebat. Stanis ada mengatakan dalam penulisannya iaitu
“realiti sebenar dalam kehidupan manusia”. Ini menunjukkan seorang pelakon
perlu mencari jalan untuk mengimaginasi seseorang manusia serta semangat
dalamannya dengan menggunakan pencarian sendiri. Seorang pelakon perlu
menggunakan bakat yang ada untuk mencipta sesuatu yang baru dalam watak yang
dimainkan, mengetahui tiga dimensi
kehidupan manusia serta sejarah, keinginan, ketakutan, emosi dan
bayangan. Pelakon perlu seiring dengan watak yang dimainkan termasuk dalam
sosial dan isu-isu moral tetapi tidak
mengadili karakternya. Pelakon perlu merasai dunia sebenar watak yang dimainkan
dalam bentuk verbal(bebas) dan melakukan dalam bentuk aksi fizikal.
Dalam
mengimaginasi karakter, sudah semestinya dunia pelakon dan dunia watak adalah
berbeza. Kesukaran dalam mengetahui kehidupan dalam dan luar dunia watak membuatkan
pelakon perlu bekerja keras untuk menyamai dan memasuki dunia watak. Pelakon perlu menggunakan
beberapa gabungan teknik untuk memasuki dunia watak bagi melatih bakat yang ada
dalam diri pelakon. Latihan bakat perlu
dilakukan setiap masa dan dilakukan dengan bersungguh-sungguh bagi mendapatkan
pergerakan dalaman dan luaran tentang sesuatu watak yang dimainkan.
7.0 Mencari tujuan/objektif
Sepanjang kehidupan Stanis, beliau cuba
memahami misteri dalam inspirasi atas pentas. Untuk menjadi pelakon hebat,
beliau menyelidik sepanjang masa untuk mendapatkan inspirasi dalam setiap
persembahan. Untuk menunjukkan persembahan yang hebat, Stanis mengatakan bahawa
setiap persembahan mempunyai objektif yang perlu ada untuk ditunjuk kepada
penonton. Bagi memulakan pergerakan lakonan, pelakon perlu membawa keluar watak
yang dimainkan dan menetapkan objektif yang mudah terlebih dahulu. Langkah ini
penting bagi memudahkan pelakon untuk memasuki watak. Setelah mengetahui
objektif watak, pelakon harus menggerakkan semula langkah tersebut dengan
menggunakan pengalaman yang sedia ada. Setiap langkah yang dilakukan perlu
mempunyai objektif bagi menghidupkan watak ataupun tujuan pergerakan tersebut
dilakukan.
Bagi
memudahkan pelakon mencapai objektif, pelakon perlu menetapkan beberapa tujuan
atau objektif yang kecil seperti bertanya kepada watak yang sedang
dimainkannya. Pelakon perlu bertanya seperti, “ saya nak…”, atau “ saya mesti…”
atau “ saya berharap…” kemudian dikaitkan dengan aksi atau pergerakan bebas
berdasarkan watak. Selain itu, setiap pergerakan yang mempunyai tujuan atau
objektif perlu digerakkan dengan beberapa pergerakan yang berbeza setiap hari bagi
mendapatkan pergerakan yang sesuai dengan perwatakan.
8.0 Melihat sekeliling
Mempelajari kehidupan sebenar manusia
merupakan langkah yang patut diambil oleh setiap pelakon. Langkah ini dipanggil
‘memerhati’ atau ‘pemerhatian’. Teknik pemerhatian perlu dilakukan bagi
memudahkan pelakon untuk mempelajari kehidupan sebenar watak atau perasaan yang
dialami watak. Teknik ini penting kerana pelakon dan watak mempunyai dunia yang
berbeza dan perwatakan yang berlainan. Oleh yang demikian, teknik pemerhatian
perlu dilakukan. Teknik pemerhatian kebiasaannya dimulakan dengan menyedari
tentang perkara yang berlaku di sekeliling kita, memerhati dengan menggunakan
lima deria kita iaitu melihat, mendengar, merasa, menghidu dan menyentuh.
Pelakon
perlu memerhati setiap perkara termasuk perkara yang tidak pernah dilakukan
oleh pelakon dalam dunianya. Perkara ini amat penting bagi menambahkan
pengalaman dan pengetahuan kemudian mengingati setiap pengalaman tersebut.
Pemerhatian yang dilakukan melibatkan intelektual dan deria. Minda manusia akan
mentafsir data yang diperoleh, mengklasifikasikan data tersebut, menganalisis
dan disimpan di dalam minda tersebut. Pengalamn tersebut akan membantu pelakon
dalam mendapatkan maklumat yang diperlukan dalam mencari karakter watak
tersebut untuk dipersembahkan. Justeru, pelakon perlu meningkatkan memori deria
sebagai langjah utama bagi menajamkan teknik pemerhatian. Selepas melakukan
teknik pemerhatian, pelakon perlu melakuka tiga perkara iaitu melakukan semula
perwatakan manusia yang dikaji, menyerap pengalaman dan perasaan dan
menggunakan pengalaman lain untuk membantu pergerakan.
9.0 Mentafsir barisan teks
Memahami teks bermula melalui permulaan
pembacaan skrip sehinggalah pengakhiran skrip dan penghujung persembahan.
Perkara utama yang perlu dilakukan ialah menadaptasi teks tersebut untuk
dipersembahkan kepada penonton. Setiap barisan skrip mempunyai pergerakan yang
tersendiri mengikut pemerhatian dan
penyelidikan yang dilakukan semasa latihan di samping menetapkan objektif perwatakan.
Pentafsiran yang sangat baik bermula dari lontaran suara. Setiap suara yang
dikeluarkan perlu dilontarka secara jelas dan mempunyai tempo dan ritma
tersendiri. Suara yang kurang jelas dan mendatar akan menyababkan persembahan
lemah dan jatuh serta kurang mendapat perhatian oleh setiap pihak. Latihan
suara perlu dilakukan setiap hari bagi mendapatkan penguncapan yang sempurna
dalam setiap barisan teks.
Selain
memahami setiap barisan teks, pelakon perlu mengetahui sub-teks. Sub-teks ialah
perkara yang dilakukan oleh pelakon yang tiada dalam skrip tetapi mempunyai
kaitan denha watak. Stanis ada mengatakan bahawa “ tanpa sub-teks, tiadalah
teater”. Ini menunjukkan bahawa permainan sub-teks amat penting dalam
mencantikkan lagi pergerakan watak. Bagi mencari sub-teks, pelakon perlu
memahami jalan cerita dalam skrip kemudian mencipta sesuatu pergerakan dengan
menggunakan pengalaman, motivasi dan beberapa teknik yang dilakukan sebeluma
ini. Pelakon juga perlu mencari konflik dalam watak tersebut dan merasai
konflik itu.
Rumusan
Setiap lakonan yang dipersembahkan perlu
mempunyai pergerakan yang menarik. Bagi membentuk persembahan yang menarik,
pelakon perlu mengetahui asas-asas lakonan atau teknik lakonan bagi
meningkatkan pengalaman pelakon. Teknik
lakonan amat penting untuk diketahui agar setiap pelakon boleh membawa watak ke
atas pentas untuk dipersembahkan kepada penonton dengan menarik. Tuntasnya,
pelakon perlu berlatih setiap masa dan sentiasa meningkatkan mutu lakonan agar
setiap pergerakan lakonan membuahkan hasil.
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete